• środa, 19 września 2018 r.

Ateizm a socjalizm. Atheism and socialism

Ciągle wraca kwestia powiązania ateizmu z socjalizmem. Wielu przeciwników kojarzy jedno z drugim. Podobnie wielu lewicowców oczekuje od ateisty pozostawania po czerwonej stronie. A jak jest naprawdę? Ten materiał jest dwujęzyczny:

 

Piotr NapierałaPiotr Marek Napierała (ur. 18 maja 1982 roku w Poznaniu) – historyk dziejów nowożytnych, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii. Zajmuje się myślą polityczną Oświecenia i jego przeciwników, życiem codziennym, i polityką w XVIII wieku, kontaktami Zachodu z Chinami i Japonią, oraz problematyką stereotypów narodowych. Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów w latach 2014-2015. Autor książek: "Sir Robert Walpole (1676-1745) – twórca brytyjskiej potęgi", "Hesja-Darmstadt w XVIII stuleciu, Wielcy władcy małego państwa", "Światowa metropolia. Życie codzienne w osiemnastowiecznym Londynie", "Kraj wolności i kraj niewoli – brytyjska i francuska wizja wolności w XVII i XVIII wieku" (praca doktorska), "Simon van Slingelandt – ostatnia szansa Holandii", "Paryż i Wersal czasów Voltaire'a i Casanovy", "Chiny i Japonia a Zachód - historia nieporozumień". Reżyser, scenarzysta i aktor amatorskiego internetowego teatru o tematyce racjonalistyczno-liberalnej Theatrum Illuminatum

Podobne materiały

13 komentarzy

  1. Hubert
    19 czerwca 2018 at 09:26 - odpowiedz

    Ateizm jest niezależny od socjalizmu i socjalizm jest niezależny od ateizmu – te poglądy można powiązać, ale nie trzeba i chyba nie za bardzo należy to robić…

    Ateizm to pogląd filozoficzny stary, jak sama ludzkość, bo dotyczy spraw "wyższych", a socjalizm to idea polityczna, któa wyewoluowała dopiero w XIX w.

    I tak na przykład mamy dzisiaj do czynienia z różnymi socjalizmami: istnieje np. socjalizm chrześcijański, a zatem może być związany z konkretną religią (Gunter Grass był np. katolickim socjalistą…); wspólnoty anabaptystyczne tworzą chrześcijańskie komuny, więc można ich uznać za proto-socjalistów – sam Marx się nimi częściowo inspirował.

  2. legi0n
    19 czerwca 2018 at 10:52 - odpowiedz

    Nie zgodzę się, że trudno być socjalistą po upadku Związku Sowieckiego. Wręcz przeciwnie- jest o wiele łatwiej będąc wolnym od powiązań z antydemokratyczną i imperialistyczną polityką tego państwa.Jeśli ktokolwiek definiuje socjalizm posiłkując się przykładem funkcjonowania ZSRR zapomina, że idea ta jest dużo starsza i zakładała zupełnie inne pryncypia (abstrahując już w ogóle od stalinowskich represji, które z socjalizmem nie miały nic wspólnego).

    A co do filmu, zdecydowana większość socjalistów to ateiści, ale zdecydowana większość ateistów to lewicowcy.Model świata w którym istnieją tylko dwa systemy gospodarcze- socjalizm i liberalizm ekonomiczny jest zbyt dużym uproszczeniem. Socjaldemokrata czy socjalliberał, to nie socjalista, choć też człowiek lewicy.

  3. Piotr Korga
    Piotr Korga
    19 czerwca 2018 at 13:31 - odpowiedz

    >>Podobnie wielu lewicowców oczekuje od ateisty pozostawania po czerwonej stronie. <<

    -A na domiar złego większość wierzących i prawicowców, automatycznie stawia ateistów po czerwonej stronie. Można zostać "komuchem" za samą krytykę religii, wiary, chrześcijaństwa, Z drugiej strony można zostać nacjonalistą, "katolem" rasistą, nawet faszystą za krytykę lewicy, Unii, czy islamu. 

  4. MICHAL
    19 czerwca 2018 at 15:38 - odpowiedz

    Dz.4
    32 Jeden duch i jedno serce ożywiały wszystkich wierzących. Żaden nie nazywał swoim tego, co posiadał, ale wszystko mieli wspólne. 
    33 Apostołowie z wielką mocą świadczyli o zmartwychwstaniu Pana Jezusa, a wszyscy oni mieli wielką łaskę. 
    34 Nikt z nich nie cierpiał niedostatku, bo właściciele pól albo domów sprzedawali je 
    35 i przynosili pieniądze [uzyskane] ze sprzedaży, i składali je u stóp Apostołów. Każdemu też rozdzielano według potrzeby. 
    36 Tak Józef, nazwany przez Apostołów Barnabas, to znaczy "Syn Pocieszenia", lewita rodem z Cypru, 
    37 sprzedał ziemię, którą posiadał, a pieniądze przyniósł i złożył u stóp Apostołów.
    Dz.5
    1 Ale pewien człowiek, imieniem Ananiasz, z żoną swoją Safirą, sprzedał posiadłość 
    2 i za wiedzą żony odłożył sobie część zapłaty, a pewną część przyniósł i złożył u stóp Apostołów. 
    3 "Ananiaszu – powiedział Piotr – dlaczego szatan zawładnął twym sercem, że skłamałeś Duchowi Świętemu i odłożyłeś sobie część zapłaty za ziemię? 
    4 Czy przed sprzedażą nie była twoją własnością, a po sprzedaniu czyż nie mogłeś rozporządzić tym, coś za nią otrzymał? Jakże mogłeś dopuścić myśl o takim uczynku? Nie ludziom skłamałeś, lecz Bogu". 
    5 Słysząc te słowa Ananiasz padł martwy. A wszystkich, którzy tego słuchali, ogarnął wielki strach. 
    6 Młodsi mężczyźni wstali, owinęli go, wynieśli i pogrzebali. 
    7 Około trzech godzin później weszła także jego żona, nie wiedząc, co się stało. 
    8 "Powiedz mi – zapytał ją Piotr – czy za tyle sprzedaliście ziemię?" "Tak, za tyle" – odpowiedziała. 
    9 A Piotr do niej: "Dlaczego umówiliście się, aby wystawiać na próbę Ducha Pańskiego? Oto stoją w progu ci, którzy pochowali twego męża. Wyniosą też ciebie". 
    10 A ona upadła natychmiast u jego stóp i skonała. Gdy młodzieńcy weszli, znaleźli ją martwą. Wynieśli ją więc i pochowali obok męża. 
    11 Strach wielki ogarnął cały Kościół i wszystkich, którzy o tym słyszeli.
    http://www.nonpossumus.pl/ps/Dz/4.php

    • Piotr Korga
      Piotr Korga
      19 czerwca 2018 at 20:36 - odpowiedz

      >>5 Słysząc te słowa Ananiasz padł martwy. A wszystkich, którzy tego słuchali, ogarnął wielki <<strach. 

      -A wszystkich, którzy ujrzeli ten absurdalny komentarz ogarnął  pusty śmiech…i litość. 

      • tatajarek
        20 czerwca 2018 at 12:08 - odpowiedz

        Panie Piotrze, a dlaczego ten komentarz jest śmieszny i politowania godny?

        • Piotr Korga
          Piotr Korga
          20 czerwca 2018 at 13:13 - odpowiedz

          Wydaje się mało w temacie.

          • Greg
            21 czerwca 2018 at 15:35

            Komentarz @Michała wskazuje, że Biblia promuje socjalizm w czystej postaci. Tak więc wspiera tezę, że ateizm i socjalizm nie są porównywalne, co wykazał @Hubert w pierwszym wpisie.

          • Piotr Korga
            Piotr Korga
            21 czerwca 2018 at 19:32

            >>Komentarz @Michała wskazuje, że Biblia promuje socjalizm w czystej postaci.<<

            -Nawet komunizm. Chrześcijaństwo i socjalizm są sobie bardzo bliskie i od dawna widzę ten związek. Jednak ta wklejka z Ewangelii nie miała wstepu, morału, pointy i jak dla dotyczy chciwości urzedników Kościoła, którzy  zastraszają owieczki, aby składały im daninę. Nadaje się raczej do artykułów antyklerylalnych niż pogadanek o socjalizmie i ateizmie.

  5. Vernon_Roche
    19 czerwca 2018 at 16:01 - odpowiedz

    Podobnie wielu lewicowców oczekuje od ateisty pozostawania po czerwonej stronie. 
    ——
    To zdanie plus obrazek na głównej stronie sugeruje, że każda osoba o prawicowych poglądach to nazista. 🙂

  6. Janusz
    Janusz
    19 czerwca 2018 at 21:48 - odpowiedz

    Jednym z powodow powiazan socjalizmu z ateizmem byl fakt istnienia  wspolnego wroga , kosciola. Jest to zgodne z zasada "jestesmy przyjaciolmi bo mamy tego samego wroga".

    Obecnie jak napisal Hunert idee socjalizmu i ateizmu sa zupenie niezalezne. Ateizm jest konswkwencja naukowego pogladu na swiat a socjalizm jest polityczna teoria ktora nie zdala egzaminu historii. 

     

    • Greg
      21 czerwca 2018 at 15:49 - odpowiedz

      > …socjalizm jest polityczna teoria ktora nie zdala egzaminu historii. 

      Dziwna konkluzja, jeśli wziąć pod uwagę, że każde państwo europejskie (i chyba większość światowych) wdraża więcej czy mniej idei socjalistycznych w swoich programach społecznych.

      Ponadto socjalizm nie jest teorią, tylko pewną koncepcją filozoficzną, ideą, która – jak większość idei – w skrajnych interpretacjach zmienia się w utopię, a czasem w koszmar.

       

      • Hubert
        21 czerwca 2018 at 16:43 - odpowiedz

        @GREG

        No właśnie.

        Socjalizm to niezwykle szeroka ideologia, która może sie opierać na różnych podstawach. Jeśli jest dobrze i racjonalnie rozumiana, może być dobra – często wiąże się np. w tzw. socjalliberalizm itd.

        XIX-wieczny socjalizm  utopijny i tzw. "naukowy" (czyli komunizm) to są ideologie niebezpieczne, bo są skrajne, tak samo jak skrajny jest np. anarchizm itp.

        Dziwny jest też chrześcijański, anabaptystyczny proto-socjalizm, praktykowany przez huterytów i amiszów – tam socjalizm też przybiera skrajna formę (w chrześcijaństwie ogólnie rzecz biorąc wszystko jest często skrajne…).

Zostaw komentarz

Wpisz kod antySPAMowy *