• wtorek, 24 kwietnia 2018 r.

O postulatach ruchu kobiecego. Marta Lempart

 

O postulatach ruchu kobiecego mówi Marta Lempart, inicjatorka Czarnych Protestów. Aktywistka podkreśla też wagę świeckości państwa jako gwarancji przestrzegania praw kobiet. Nagranie zrealizowano podczas Kongresu Świeckości w Warszawie w 2017 roku.

Podobne materiały

32 komentarze

  1. Tomek Świątkowski
    20 grudnia 2017 at 14:45 - odpowiedz

    Pięknie i ładnie.

    Ale występowane przeciwko klazuli sumienia rodzi podejrzenie o nieszczerość intencji.

    Przerywanie prawidłowo przebiegającej ciąży nie jest obowiązkiem lekarza, tak samo, jak nie jest nim skracanie nosa, albo powiekszanie piersi.

    • springus
      20 grudnia 2017 at 17:28 - odpowiedz

      Przerywanie prawidłowo przebiegającej ciąży nie jest obowiązkiem lekarza, tak samo, jak nie jest nim skracanie nosa, albo powiekszanie piersi.

      Chyba jednak nie, w przypadku ciąży likwiduje się żywą istotę, m.in. dlatego lekarz może nie chcieć brać w tym udziału.

       

      • ala wilk
        20 grudnia 2017 at 17:51 - odpowiedz

        Teraz pytanie czy powinniśmy uwzględniać klauzulę sumienia u lekarzy którzy

        1.  są Świadkami Jehowy i religia zakazuje im pobierania i przetaczania krwi

        2. są zielonoświątkowcami i religia zakazuje im zmuszania ludzi do szczepień 

        • springus
          20 grudnia 2017 at 21:32 - odpowiedz

          W przypadku likwidacji żywej istoty, obiekcje może mieć także osoba niereligijna, wyznanie gra tutaj rolę drugorzędną.

          Przy innych zabiegach są inne zadady.

           

          • ala wilk
            21 grudnia 2017 at 08:45

            No właśnie jeżeli lekarz Świadek Jehowy nie pobierze krwi pacjentowi to on może umrzeć. I co wtedy? Czy lekarz Świadek Jehowy powinien mieć klauzulę sumienia?

             

          • springman
            21 grudnia 2017 at 15:03

            Lekarze powinni orientować się, jakie wymagania są w poszczególnych specjalizacjach. Wybrać powinni taką specjalizację, w której mogą procować w zgodzie z własnym sumieniem.

          • ala wilk
            21 grudnia 2017 at 17:42

            Czyli wychodzi na to że katolik nie może być ginekologiem.

            A Świadkom Jehowy to zostaje chyba tylko homeopatia 

          • springus
            21 grudnia 2017 at 19:43

            Czyli wychodzi na to że katolik nie może być ginekologiem.

            To zależy od obowiązków ginekologa w danym państwie i od aktualnych zaleceń KK.

             

            A Świadkom Jehowy to zostaje chyba tylko homeopatia

            Bez przesady…

             

          • Tomek Świątkowski
            21 grudnia 2017 at 23:35

            Lekarze powinni orientować się, jakie wymagania są w poszczególnych specjalizacjach. ale wymagania należy określać racjonalnie.

            Zdecydujmy się – albo leczenie niepłodności, albo aborcja.

            Jeżeli w pojęciu feministek ciąża jest chorobą którą można zwalczać, to nie leczmy kobiet, które nie mogą zajść w ciążę, bo to ozncza wpędzanie je w chorobę ciąży.

          • ala wilk
            22 grudnia 2017 at 06:47

            Według feministek to kobieta powinna decydować czy mieć dzieci czy nie, czy uprawiać seks i z kim, czy studiować czy nie, czy pracować czy nie.

            . Feminizm to taka skrajna ideologia która głosi że kobieta też jest człowiekiem. 

             

          • Tomek Świątkowski
            22 grudnia 2017 at 11:58

            To niech sobie decyduje. SAMA.
            Jej prawo do decyzji nie oznacza, że każdy kogo wskaże palcem ma psi obowiązek jej pomagać w realizacji tych planów. Jeśli zdecyduje się studiować język mieszkańców wysp Hula Gula, to najbliższy uniwersytet nie ma obowiązku wprowadzać kierunku filologii hulagulańskiej. Nie na tym polega gwarancja wolności wyboru studiów. Z aborcją jest tak samo.

            Chesz się uczyć narzecza hulagulańskiego? Znajdź sobie nauczyciela.

            Chcesz przerwać ciąże? Znajdź sobie abortera.

          • ala wilk
            22 grudnia 2017 at 14:28

            Czyli znów – bogate kobiety które stać na zabieg będą mogły przerwać ciążę w jednym z szatańskich państw ościennych, a biedne będą skazane na ryzyko śmierci przy powikłanej ciąży 

          • Tomek Świątkowski
            27 grudnia 2017 at 10:28

            Czy sugeruje pani, że nasi polscy ateiści i wolnomyśliciele są zbyt tępi by skończyć studia medyczne?

            Ja mam inne zdanie na ten temat, ale jestem otwarty na argumenty.

    • Tomek Świątkowski
      21 grudnia 2017 at 11:59 - odpowiedz

      Likwidacja zdrowej ciąży, podobnie jak operacje plastyczne majęce udokonalić urodę, nie są zabiegami leczniczymi, ani tym bardziej ratującymi zycie. Wręcz przeciwnie.
      Dlatego nie powinny być obowiązkiem lekarza i prawo do odmowy wykonywania ich powinno być dobrym prawem w liberalnym i nieideologicznym państwie.
      Transfuzja zaś ratuje życie, więc jest to coś zupełnie innego. Lekarz podejmując się tego zawodu zobowiązuje się ratować życie i leczyć. Likwidacja zdrowej ciąży albo powiększanie piersi to nie jest w żadnym razie leczenie, więc nie powinny te czynności wchodzić w przymusowy zakres obowiązków lekarskich.
      Nie w wolnym państwie.

      • ala wilk
        21 grudnia 2017 at 17:44 - odpowiedz

        Likwidacja zdrowej ciąży u niezdrowej matki jest zabiegiem ratującym zdrowie a czasami nawet życie. Bo co po dziecku jak matka umrze albo będzie na wózku do końca życia? 

        • Tomek Świątkowski
          21 grudnia 2017 at 23:27 - odpowiedz

          Nie mówimy o takim przypadku.

          • ala wilk
            22 grudnia 2017 at 06:50

            No właśnie dzięki PiSowi mówimy

             

          • Tomek Świątkowski
            22 grudnia 2017 at 11:46

            Jeśli przerwanie ciąży ratuje życie lub zdrowie to nie jest to przypadek podlegający klauzuli sumienia.

            Aborcja na życzenie powinna podlegać.

      • Lucyan
        21 grudnia 2017 at 18:58 - odpowiedz

        Wytłumacz jak to sie dzieje, ze zadna katoliczka nie przyjeła zarodka w swoje ciało i nie uratowała w tez sposob "zycia".  Jest chyba ponad miliard katoliczek, czy choc chrzescijanek. Na pewno jest jakas chrzescijanska rodzinka, gdzie  kobieta-katoliczka czy maz-katolik namowił swoja zone aby uratowała zycie przyjmujac zarodek w swoje ciało.  Cos tu nie tak z sumieniem chrzescijan, skoro  zadna kobieta-katoliczka-chrzescijanka  nie uratowała zadnego zarodka. Jak to wytłumaczyc?

        • Tomek Świątkowski
          21 grudnia 2017 at 23:29 - odpowiedz

          nie jestem katolikiem, a twoje pytanie nie ma nic wspólnego z kwestią wolności sumienia lekarzy

          • Vernon_Roche
            21 grudnia 2017 at 23:35

            Tak zwana wolność sumienia to wymówka do tego by być egoistą i nie pomagać ludziom. To jest wolność do bycia egoistą. To stawianie siebie ponad sytuację i problemy innych ludzi.

          • Tomek Świątkowski
            22 grudnia 2017 at 11:49

            Nie.

            Wolność sumienia to podstawie prawo człowieka. Jak ktoś twierdzi, że jest liberałem, a występuje przeciwko wolności sumienia to jest hipokrytą.

            .

            A o egoizmie proszę tu nie opowiadać bredni, bo na robieniu aborcji się świetnie zarabia.

          • Vernon_Roche
            22 grudnia 2017 at 12:49

            @TOMEK ŚWIĄTKOWSKI
            Tak, to jest egoizm. To jest odwracanie głowy i wzroku i udawanie, że nie widzi się problemów innych po to by mieć „czyste sumienie”, nie pobrudzić się. W końcu jak ktoś będzie zdesperowany i użyje wieszaka, to nie pobrudzi tym sumienia ludzi zasłaniających się „klauzulą sumienia” czy innego ordo luris.

          • Lucyan
            22 grudnia 2017 at 18:54

            Pytanie ma jednak zwiazek z tzw. sumieniem. Zaliczasz sie do tzw. chrzescijan, wiec masz prawdopodobnie  podobne pojecie nt. sumienia. Czy wsrod wyznawcow twojej sekty jakas kobieta uratowała choc jeden zarodek powołujac sie na swoje sumienie? Tzn. sumienie jej nie pozwala na smierc zarodka, wiec ona wezmie zarodek do swojego ciała i uratuje jedno ludzkie zycie?  Czy ksieza twojej sekty propaguja przyjmowanie do swoich ciał (do ciał kobiet) zarodkow i "ratowanie zycia"?

          • Tomek Świątkowski
            23 grudnia 2017 at 11:13

            @Vernon_Roche:
            Zabić skalpelem po to, żeby oszczędzić komuś śmierci zadanej wieszakiem?
            Co za demagogia. Niech idzie do innego lekarza który nie ma problemów z sumieniem.

            .

            @Lucyan
            Nie mam problemu z in vitro, więc to pytanie nie do mnie.
            Poza tym o ile wiem takie rozwiąanie jest niemożliwe z prawnego punktu widzenia. Zarodki nie są wydawane każdemu jak bezdomne psy ze schroniska.

          • Vernon_Roche
            23 grudnia 2017 at 12:52

            @TOMEK ŚWIĄTKOWSKI
            Co za demagogia. Niech idzie do innego lekarza który nie ma problemów z sumieniem.

            Demagogią jest uważanie, że życie płodu jest ważniejsze od życia matki.
            Niech ktoś nie zostaje lekarzem, jeśli potrafi się tylko zastawiać sumieniem.

          • Tomek Świątkowski
            25 grudnia 2017 at 09:28

            A niby jak zdrowo przebiegająca ciąża nie zagraża życiu matki?
            Jest objawem zdrowia.
            Leczy się z niemożności zającia w ciążę, a nie z ciąży.
            Czy jakaś kobieta przychodzi do lekarza z prośbą: "proszę mnie pozbawić nadmiaru mięśni i zmniejszyć objętośc płuc, bo ostanio nie uważałam i za mocno cisnęłam na siłowni"?
            .
            Zabieg który nie jest leczeniem nie powinien być obowiązkiem lekarza.

          • ala wilk
            26 grudnia 2017 at 04:56

            @ Tomek Świątkowski

            Pytanie kto powinien decydować czy ciąża zagraża zdrowiu i życiu kobiety czy nie

            Czy to powinien być

            1. lekarz

            2. ksiądz

            3. prezes PiS

             

          • Tomek Świątkowski
            27 grudnia 2017 at 10:20

            4. przewodzczący SLD

            5. zarząd partii "Razem"

            6. feministki

            7. redaktor z racjonalista.tv

            .

            Opcji może być więcej.

            A odpowiedź może być tylko jedna – o konieczności zabiegu aborcji dla ratowania zdrowia i życia decyduje ten, kto ów zabieg ma wykonać, czyli lekarz. A w przypadku braku leczniczych uzasadnień dla zabiegu lekarz MUSI mieć prawo odmowy wykonania go.

          • ala wilk
            1 stycznia 2018 at 06:48

            Lekarz powinien pracować zgodnie z wiedzą medyczną czy zgodnie ze swoją religią?

             

          • Tomek Świątkowski
            2 stycznia 2018 at 13:15

            KAŻDY (w tym lekarz) powinien POSTĘPOWAĆ (w tym pracować) zgodnie ze swoim SUMIENIEM (niezależnie od tego, czy jest ono ukształtowane prze religię, czy np. świecki humanizm).

            I w granicach prawa.

            Wolność sumienia to fundamentalne prawo człowieka. Łamanie sumień to zbrodnia.

            .

            Z wiedzy medycznej nijak nie wynika konieczność przerywania prawidłowo przebiegających procesów fizjologicznych, więc odmowa przerwania zdrowej ciąży jest w 100% zgodna z wiedzą medyczną. Jeśli już, to raczej aborcja jest w takim wypadku z lekka wątpliwa w świetle wiedzy medycznej.

  2. Lucyan
    20 grudnia 2017 at 19:50 - odpowiedz

    Episkopat i ta cała zgraja klerykalno-zakonnicza to w ponad 50% to geje (i lesbijki). Ciekawe byłoby  spytac tego goscia (reprezentujacego LGBT) obok tej Pani,  jak to mozliwie ze geje rządzą i "upowazniają". Co siedzi w ich głowach. Z drugiej strony Kaczynski to tez gej, wiec jestesmy  przyzwyczajeni do takich gejowskich geniuszy. 

    Moze to jest zemsta na kobietach, a moze kalkulacja, ze ktos te dzieci musi płodzic i rodzic. Skoro dla nas (gejow) cipka (aka wagina) jest nieczysta, to niech inni płodzą i rodzą. Bedzie kogo molestowac i koscioł przetrwa, gej pedofil  przyjemnosc tez musi miec. 

    Ciekawa byłaby  dyskusja w sejmie nt. osob LGBT w szczegolnosci  gejow. Nawet bez zadnej szansy na jakąs ustawe. Wtedy PiS posrednio wylałby  gnojowke na swojego wodza. Podejrzewam, ze własnie dlatego Kaczynski zamknął otwarte transmisje. 

Zostaw komentarz

Wpisz kod antySPAMowy *