• niedziela, 23 kwietnia 2017 r.

SARMATIA czyli absurdy szlacheckiej Rzplitej

W naszym najnowszym filmie przedstawiamy absurd jakim była Rzplita szlachecka czyli parlamentaryzowanie dla nobilitas plus gułag dla chłopów, który nazywa się dziś wolnością i porównuje z prawdziwym liberalizmem ówczesnej Holandii, Brytanii i Ameryki. Mamy tu dwóch chłopów sprzedawanych wraz z wioską, ponieważ panu zachciało się wojaży po Francyi. Hipokrytyczna scena pożegnania jest rozwijaczem akcji. Nowy pan wykorzystuje chłopów na wszystkie sposoby, za to nie ma nic przeciw samowolce rekrutacyjnej dwóch pruskich kapitanów. Tymczasem w Warszawie Stanisław August miota się między zaborcami in spe. Zamieściliśmy m.in. słowo w słowo dialog z 1770 króla z ambasadorem Rosji Michaiłem Wołkońskim i pruskim Gedeonem Benoitem. Beacoup de plesir en regardant mes Amis!

Piotr Napierała Theatrum Illuminatum

Piotr NapierałaPiotr Marek Napierała (ur. 18 maja 1982 roku w Poznaniu) – historyk dziejów nowożytnych, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii. Zajmuje się myślą polityczną Oświecenia i jego przeciwników, życiem codziennym, i polityką w XVIII wieku, kontaktami Zachodu z Chinami i Japonią, oraz problematyką stereotypów narodowych. Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów w latach 2014-2015. Autor książek: "Sir Robert Walpole (1676-1745) – twórca brytyjskiej potęgi", "Hesja-Darmstadt w XVIII stuleciu, Wielcy władcy małego państwa", "Światowa metropolia. Życie codzienne w osiemnastowiecznym Londynie", "Kraj wolności i kraj niewoli – brytyjska i francuska wizja wolności w XVII i XVIII wieku" (praca doktorska), "Simon van Slingelandt – ostatnia szansa Holandii", "Paryż i Wersal czasów Voltaire'a i Casanovy", "Chiny i Japonia a Zachód - historia nieporozumień". Reżyser, scenarzysta i aktor amatorskiego internetowego teatru o tematyce racjonalistyczno-liberalnej Theatrum Illuminatum

Podobne materiały

6 komentarzy

  1. Krzysztof Marczak
    19 sierpnia 2015 at 13:42 - odpowiedz

    Dziękuje raz jeszcze za lekcję prawdziwej historii. Pytanie – według Twojej oceny jaki procent historii nauczanej obecnie w polskich szkołach a dotyczącej tamtego okresu ma pokrycie w faktach ?

  2. Lucyan
    19 sierpnia 2015 at 17:56 - odpowiedz

    Historia to fakty. Reszta to interpretacja faktow. Jesli fakty są nieprawdziwe, albo pomijane to cała historia jest jedną wielką hagiografią. Zwykle jest to hagiografia rządzących (czyli sojuszu pana i plebana).

  3. Lucyan
    19 sierpnia 2015 at 18:11 - odpowiedz

    A tak nb to panszczyzna zostala zastapiona przez podatki. Jedyna roznica, ze nikt nie moze zmusic obywatela do pracy no i podatki obejmuja (prawie) wszystkich obywateli, z wyjatkiem watykancow, bo oni maja specjalne ulgi. Jak widac sam system podatkowy tez jest trudno dzisiaj nazwac sprawiedliwym, bo pewne warstwy maja przywileje, nieproporcjonalne wobec innych warstw czy zawodow.

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      19 sierpnia 2015 at 20:12 - odpowiedz

      Pańszczyzna to bylo spoko gorsza byla sama pozycja chłopa pozbawionego praw i zdanego na łaskę i niełaskę pana

  4. Piotr Napierała
    Piotr Napierała
    19 sierpnia 2015 at 19:23 - odpowiedz

    Przyjmuje się zwykle perspektywę szlachty zapomina o miastach i chłopach. Czasem przyjmują perspektywę dworu ale tylko Wazów lub Staszka poniatowskiego co ciekawe. Największe szanse na ukrócenie anarchii mieli sasi ale ich do niedawna programowo potępiano. Może 60% tego co uczą jest dobrze interpretowane. Gorzej jest z epoką zaborów

    • Krzysztof Marczak
      19 sierpnia 2015 at 21:02 - odpowiedz

      Dziekuję. Tak się domyślałem. Co do zaborów to zupełnie zrozumiałe – wypieranie rzeczywistości/odpowiedzialności.? Jeśli tak, to napisałem kiedyś coś na ten temat,

Zostaw komentarz

Wpisz kod antySPAMowy *