14 stycznia 2019 roku minęło 20 lat od śmierci Jerzego Ciechanowicza, jednego z trojga inicjatorów i założycieli Towarzystwa Humanistycznego – pierwszej organizacji na rzecz ateizmu, państwa świeckiego, racjonalności i wolnej myśli, jaka powstała w Polsce po upadku komunizmu.
Jurek uprawiał wiele sztuk i zawodów. Z wykształcenia był filologiem klasycznym i archeologiem, a realizował się najpełniej jako eseista historyczny. Jest autorem wielu książek tego gatunku. Najważniejsze z nich to „Rzym, Ludzie i budowle" (1987) i „Cień Minotaura" (1996), opowieść o kulturze i cywilizacji antycznej Grecji. W roku 1994 ukazała się trzecia duża książka „Medea i czereśnie. Rozmowy o starożytności". Złożyły się na nią obszerne rozmowy z najwybitniejszymi polskimi badaczami antyku. „Medea i czereśnie" to książka szczególna, gdyż przyjęta w niej konwencja rozmowy, z natury rzeczy swobodniejsza, umożliwiła ujawnienie osobistych zainteresowań autora. Dlatego znajdujemy tam rozważania o chrześcijaństwie jako źródle nieznanego wcześniej starożytnym religijnego fanatyzmu, czytamy o zgubnym wpływie tej religii na kulturę i sztukę krytycznego myślenia oraz dowiadujemy się o okrucieństwie chrześcijan wobec pogan, którzy nie chcieli przyjąć nowej wiary, lub czynili to nie dość gorliwie.
Jurek był również autorem ateistycznych rysunków satyrycznych, które publikował w kwartalniku „Bez Dogmatu”, a w ostatnich latach życia pracował nad książką pod roboczym tytułem” Dlaczego nie wierzę w Boga ”. Rękopis tej książki przejęła po śmierci Jurka jego katolicka rodzina i niestety nie udało się doprowadzić do opublikowania tej najpewniej najbardziej osobistej i filozoficznej pracy Jurka.
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania rozmowy-wspomnienia z udziałem jego najbliższych przyjaciół. Więcej na temat Jurka, jego życia, upodobań i twórczości przeczytacie tutaj: http://www.humanizm.net.pl/jurek.htm
Jaka piramidalna strata czasu. Stracic całe życie na ksiazke "Dlaczego nie wierze w greckiego Zeusa" alo "Dlaczego nie wierze w egiskiego Ozyrysa". Czy to strata czasu, czy forma utrzymania sie, po co to komu. Dlaczego nie napisał "Nie wierze w żydowskiego Boga", Czy to bedzie anty-semityzm? Albo "Dlaczego nie wierze w islamskiego Boga", albo połaczyc to razem "dlaczego nie wierze w żydowsko-islamskiego Boga". Dopiero w roku 4004 bedzie wolno pisac "dlaczego nie wierze w żydowskiego Boga" bez anty-semickich konotacji?
Lucyane, a kto cie powiedzial, ze chodzi o greckiego Zeusa?! GCo za nonsens! Poza tym tytuł był robzoczy, co przecież powiedziaem. No i JUrek zdążył napisać kilka innych ważnych ksiązek, w tym Cień Minotaura w tzw. dużym Ceramie, co w tamtych latach było wielkim i ważnym osiągnięciem. Czy w internecie nie można inaczej?!
wpadły mi w ręce ,,Wędrówki śródziemnomorskie”. To kawał dobrze odrobionej pracy. Wynika -nie stracił życia na ,,niewiarę w boga XYZ”, skoro napisał więcej takich wartościowych rzeczy 🙂