• czwartek, 25 maja 2017 r.

NowoczesnaPL – popieram!

Czyżby liberałowie integralni, dla których ważny jest i liberalizm światopoglądowy i wolny rynek mieli wreszcie na kogo głosować? Mam tu na myśli Nowoczesną PL Ryszarda Petru (dawny doradca Balcerowicza, szef Towarzystwa Ekonomistów Polskich). Ostatnio ukazał się interesujący wywiad z nim. Oto fragmenty:

… Wkurzają mnie bramki na autostradach, wkurza bezsensowna debata o ochronie zdrowia, bo nic z niej konkretnego nie wynika, nic się po niej nie dzieje, czy promocja systemu taniej siły roboczej w Polsce. My jesteśmy dumni, że jesteśmy tani, a potem ludzie dziwią się, że zarabiają dwa tysiące. Wkurza mnie to, że obecnej klasie politycznej już nic się nie chce. Są zadowoleni, uważają, że reszta sama się będzie toczyła. A dlaczego Polacy po wyższych uczelniach stają się bezrobotnymi? Albo jest hasło, żeby zlikwidować gimnazja, a minister mówi, że 100 tys. ludzi straci pracę. To gimnazja są dla nauczycieli czy nauczyciele dla uczniów? To takie pierwsze z brzegu przykłady, ale można z tego zbudować większą historię…

… Nie jestem liberałem, nie jestem neoliberałem. Staram się szukać… W Polsce jest dziś inny podział. Na tych, którzy są nowocześni, i na tych, powiedzmy, staromodnych, którzy utknęli gdzieś w starych koleinach. Mamy dominującą klasę polityczną, która jest pod wrażeniem tego, co się udało przez 25 lat. A jak nie jest pod wrażeniem, to ma pretensje o to, co się wydarzyło przy Okrągłym Stole. Mówią o przeszłości… Rostowski zabił OFE, trzymał Ministerstwo Finansów w rygorze gmatwania prawa i dobijania przedsiębiorców. On jest typowym etatystą. Przecież żaden liberał nie zabrałby ludziom oszczędności z OFE… Musimy ukrócić takie wykluczenie najbiedniejszych, przywrócić aktywnie do społeczeństwa, ale damy wędkę, a nie jałmużnę…Dobra edukacja na wsi, pomoc społeczna, która wyciąga z biedy, a nie utrzymuje w niej. Trzeba unikać sytuacji, w której wszystkim dajemy te same kwoty… Polityka społeczna powinna być przeznaczona dla 20 proc. najbiedniejszych Polaków. A nie wszystkich. To dobry przykład, jak są marnotrawione pieniądze… Polska może być gospodarczo takimi małymi Niemcami Europy. O podobnym systemie gospodarczym – z dominującym przemysłem, który wytwarza wartość dodaną i nie jest montownią. Gdzie ludziom się żyje dobrze. Obecna Polska jest krajem, w którym politycy są dumni, że jesteśmy tani. Sprowadzają inwestorów zagranicznych, którzy nie płacą podatków i tworzą dużo tanich miejsc pracy. Ta filozofia kończy się tym, że ludzie zarabiają dwa trzysta i starcza im jedynie na podstawowe potrzeby… w Czechach wartość dodana jest większa niż w Polsce. A kadry mamy te same, tylko oni szukali innych inwestorów…

… byłbym zwolennikiem zamknięcia SSE. I obniżenia w zamian CIT albo innego podatku… Kodeks pracy jest przeregulowany. Jak pracodawca się boi, proponuje umowy poza kodeksem, bez ochrony. Doświadczenia Hiszpanii pokazują, że jak przeregulujemy, rośnie bezrobocie. Trzeba dać możliwość umów kontraktowych, które nie muszą być odnawiane na czas nieokreślony…

… przegrała PO. Ludzie są niezadowoleni. Efektem tych wszystkich działań, włącznie z płacą minimalną, nie jest wcale szczęście Polaków… Związki partnerskie tak. In vitro dawno powinno być załatwione… Rozdział Kościoła od państwa – tak. Ale w dialogu z Kościołem, a nie w atmosferze ataku…

…Jestem zwolennikiem systemu mieszanego. Większy kontakt obywatela z posłem. Trzeba też zredukować liczbę posłów do 200, wprowadzić kadencyjność. Marzę, żeby do polityki szli ludzie z doświadczeniem i dorobkiem, a nie ci, którzy chcą się na niej dorobić… kiedy podkreślam wyraźnie, że NowoczesnaPL to moja inicjatywa, a niektóre media powtarzają jak zaklęte, że to partia Balcerowicza, to już nie wiem, co mam mówić. Balcerowicz nigdy nie chciał tworzyć osobiście partii, nie będzie go także na kongresie. A z dobrych rad mądrych ludzi zawsze chętnie korzystam… efekt Palikota na listach to główne ryzyko projektu…

http://m.wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,117915,18024387,Petru__Wkurza_mnie_to__co_sie_dzieje_w_Polsce__Bo.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=SM&utm_campaign=FB_Gazeta

Nie podoba mi się oczywiście, że Petru dystansuje się od słowa liberalizm, bo dla mnie to słowo oznacza równość wobec prawa i wolność słowa, ale rozumiem, w Polsce to słowo zostało zohydzone. Podoba mi się natomiast pomysł skierowania socjalu na najbiedniejszych, a nie na wszystkich w ramach nadmiernych regulacji, pomysł obniżenia CIT, i pomysł uproszczenia kodeksu pracowniczego. Podoba mi się łączenie wolnego rynku z liberalizmem światopoglądowym. Chyba dam szansę w wyborach.

PO wraz z „Gazetą Wyborczą” już stara się zdyskredytować NowoczesnąPL, porównując Petru z Kukizem; robią to zarówno platformersi jak i lewicowcy związani z „GW” (lewicowy dziennikarz „GW” Michał Danielewski w artykule o hejtach antyplatformianych z 30/31 maja 2015 uważa obu za populistów), choć to tak jakby porównywać bibliotekarza z małpą… pierwszy musi się znać trochę na ekonomii, drugi umie tylko drzeć ryja na koncertach. Palikot (jak wskazuje wczorajszy wywiad w TVN) docenia Petru, ale obawia się, że jego postrzeganie ekonomii (MarkoBelkowe tj. wzmożenie konsumpcji wewnętrznej), i ewentualna powolność Petru wobec Balcerowiczowych metod mogą nie iść w parze. Cóż zobaczymy. Mnie w każdym razie NowoczesnaPL się podoba i jeśli się nie zbłaźnią, tego się trzymam. Palikot nie nadaje się na lidera, może z Petru będzie inaczej – nie jest narcyzem.

petru

Piotr NapierałaPiotr Marek Napierała (ur. 18 maja 1982 roku w Poznaniu) – historyk dziejów nowożytnych, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii. Zajmuje się myślą polityczną Oświecenia i jego przeciwników, życiem codziennym, i polityką w XVIII wieku, kontaktami Zachodu z Chinami i Japonią, oraz problematyką stereotypów narodowych. Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów w latach 2014-2015. Autor książek: "Sir Robert Walpole (1676-1745) – twórca brytyjskiej potęgi", "Hesja-Darmstadt w XVIII stuleciu, Wielcy władcy małego państwa", "Światowa metropolia. Życie codzienne w osiemnastowiecznym Londynie", "Kraj wolności i kraj niewoli – brytyjska i francuska wizja wolności w XVII i XVIII wieku" (praca doktorska), "Simon van Slingelandt – ostatnia szansa Holandii", "Paryż i Wersal czasów Voltaire'a i Casanovy", "Chiny i Japonia a Zachód - historia nieporozumień". Reżyser, scenarzysta i aktor amatorskiego internetowego teatru o tematyce racjonalistyczno-liberalnej Theatrum Illuminatum

Podobne materiały

58 komentarzy

  1. Lucyan
    1 czerwca 2015 at 14:03 - odpowiedz

    Zobaczymy co z tego wyjdzie, ale na razie demagogia.
    „Wkurzają mnie bramki na autostradach …”
    no i co proponuje? Czy proponuje (tanie jak w Czechach) winiety? czy tez szybsze skubanie kierowcow.

    „Zlikwidowac gimnazja” – i co w zamian?
    Gimnazja sa po to, aby fizycznie rozdzielic dzieci od dorastajacej młodziezy (13-16 lat). Aby ograniczyc zgubny wpływ wyrostkow na dzieci w wieku lat 6,7-12.
    Nie ma to nic wspolnego z systemem edukacyjnym.

    Nagle wyskakuje jak Komorowski z konopii jakis Petru, powodzenia! Kolejny przydupas ktory chce prowadzic dialog z klerem.
    Druga Japonia, druga Irlandia, drugie Niemcy … brawo.
    Mam nadzieje, ze wprowadzi podatek koscielny, jak w Niemczech. Wtedy jestem za.

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      1 czerwca 2015 at 16:57 - odpowiedz

      nie demagogia. pomysły, a że zobaczymy to jasne. Ja zagłosuję. Ty rób jak ci rozum nakazuje

      • Azazel
        Azazel
        1 czerwca 2015 at 17:07 - odpowiedz

        A głosuj sobie na kogo chcesz. Jedne kuce głosują na JKMa, ty możesz na Balcerowicza. Powodzenia..

        • Piotr Napierała
          Piotr Napierała
          1 czerwca 2015 at 17:09 - odpowiedz

          Na Mikkego nie ma sensu bo to putinowski konserwatysta i świr. Petru to liberał

          • Azazel
            Azazel
            1 czerwca 2015 at 17:14

            No Petru to taki ”liberał” (w domyśle neoliberał ( jak i ty..

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            1 czerwca 2015 at 17:25

            neoliberałowie to ci co mają fioła na punkcie państwa minimum, nijak Petru tu nie pasuje. Nie mąć.

      • Azazel
        Azazel
        1 czerwca 2015 at 17:29 - odpowiedz

        Nic nie ”mące” panie doktorze. Po prostu taka jest prawda. Acz czasami bywa bardzo bolesna.

        • Piotr Napierała
          Piotr Napierała
          1 czerwca 2015 at 17:31 - odpowiedz

          Balcerowicz napisał książkę o wolności z której wynika, że jest libertarianinem czyli panstwominimowcem, nic z tego co powiedział Petru o tym nie świadczy (przynajmniej na razie).

          • Azazel
            Azazel
            1 czerwca 2015 at 17:41

            Jak żeś wczoraj ”słuchał”, tak dziś piszesz… Oj panie doktorze……

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            1 czerwca 2015 at 17:48

            wczoraj słuchałem prezentacji na ćwiczeniach z przedmiotu Międzynarodowe Stosunki Wojskowe na WSHiU w Poznaniu, i słuchałem ich uważnie. Rozumiem, że jesteś moim studentem inaczej ta uwaga nie ma sensu. Niczego innego wczoraj nie słuchałem. Przy okazji dlaczego używasz pseudonimu? Czy masz rodzinę ultrakatolicką?

        • Azazel
          Azazel
          1 czerwca 2015 at 18:06 - odpowiedz

          Nie mogę być panie doktorze pana studentem, ponieważ już dawno temu studia ukończyłem, zresztą jestem w pańskim wieku. … Co do mojego nicku. No wie pan, na ”internetach” zazwyczaj ma się ”pseudonimy”. Zresztą naszego szanownego doktora, nie powinno to interesować. Chyba że już mu się argumenty kończą.

          • Azazel
            Azazel
            1 czerwca 2015 at 19:45

            ….aha i jeszcze jedno. ”Rodziny ultrakatolickiej” nie mam , panie doktorze.

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            2 czerwca 2015 at 01:35

            Good for you hehe

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            2 czerwca 2015 at 01:36

            Ale pan jest też naszym autorem.

          • Azazel
            Azazel
            2 czerwca 2015 at 08:22

            No i co z tego…Autorem, stałem się długo po rejestracji. Poza tym zajmij się swoimi sprawami.

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            2 czerwca 2015 at 11:54

            To jest moja sprawa na razie czuję się jakbym tozmawial z fbi lub kgb

          • Jacek Tabisz
            Jacek Tabisz
            2 czerwca 2015 at 13:12

            Piotrze, nie mamy wymogu dokładnych personaliów od autorów. Dobrze, że Azazel napisał zupełnie inny artykuł o NowoczesnaPL. To wzmacnia również Twój przekaz, są polemiki, ludzie mają więcej czasu i argumentów, aby się zastanowić, czy NowoczesnaPL jest w ich stylu, czy też nie. To jest ok 🙂

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            2 czerwca 2015 at 14:20

            Nie wymagamy i ok ale ja tego nie pochwalam

          • Azazel
            Azazel
            2 czerwca 2015 at 11:56

            Nie, to nie jest twoja sprawa.

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            2 czerwca 2015 at 14:23

            Tak czy inaczej nie zmuszę przecież pana ale próbowałem przekonać

  2. Azazel
    Azazel
    1 czerwca 2015 at 14:39 - odpowiedz

    Ja niestety nie popieram tego nieliberalnego tworu Balcerowicza.

  3. Jacek Tabisz
    Jacek Tabisz
    1 czerwca 2015 at 14:46 - odpowiedz

    Problem w tym Piotrze, że ten pomysł osłabia szansę na niedopuszczenie PIS i Kukiza do władzy w najbliższych wyborach parlamentarnych. NowoczesnaPL odbierze głosy Platformie, nie PiSowi. I tu leży problem. 30% w wyborach do parlamentu to więcej posłów niż 8% + 15%.

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      1 czerwca 2015 at 16:55 - odpowiedz

      myślę, że odbierze głównie głosy Kukizowi

      • Jacek Tabisz
        Jacek Tabisz
        2 czerwca 2015 at 11:46 - odpowiedz

        Na razie odbiera tylko PO. A Kukiza popierają ludzie naprawdę bezmyślni.

  4. Dariusz
    1 czerwca 2015 at 16:13 - odpowiedz

    Na pewno potrzebna jest nowa inicjatywa na polskiej scenie politycznej. Wszak liberałów brak. Plusem tego projektu jest możliwość wykończenia Plebanii Obywatelskiej( za co trzymam kciuki). Gorzej jak do tego projektu zaczną przechodzić zgrani bezideowi aparatczycy z peło , robiąc sobie szalupę. A takie istnieje ryzyko. Wadami tego projektu jest twarz Balcerowicza w tle. Balcer to szkodnik gospodarczy. Rozwalił on sporo przemysłu i rolnictwa. Przez niego mamy wiele obecnych problemów tj. masowe bezrobocie , wielką emigrację czy głodowe pensje.

    • Jacek Tabisz
      Jacek Tabisz
      1 czerwca 2015 at 16:53 - odpowiedz

      Fajnie, że wolisz PiS 😉 Rozumiem, że PiS nie jest plebanią, tylko… No właśnie? Można się dowiedzieć, czemu zwycięstwo PiS do którego dążysz oznaczać będzie „zdeplebanizowanie” Polski?

      • Piotr Napierała
        Piotr Napierała
        1 czerwca 2015 at 16:59 - odpowiedz

        pis to krypta. Krypta zamiast plebanii 🙂

      • Dariusz
        1 czerwca 2015 at 17:00 - odpowiedz

        Nie chcę jednych ani drugich. Bo to nie moje małpy i nie mój cyrk. A poprę pewnie któryś z projektów lewicowych. Zawsze głosuje na program który jest najbliższy moim przekonaniom. Nie uznaje głosowania przeciw komuś , bo to głupota. A odbetonowanie sceny politycznej jest koniecznością . Kiedyś AWS rozleciał się… UW przestało istnieć… i świat się nie zawalił. Ich miejsce zajęły inne formacje.

        • Piotr Napierała
          Piotr Napierała
          1 czerwca 2015 at 17:06 - odpowiedz

          ja nie głosuję przeciw, lecz za. Wolę wolny rynek niż ujemny wzrost PKB jak w socjalistycznej Francji czy Grecji.

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      1 czerwca 2015 at 16:54 - odpowiedz

      podobno B jest trzymany na dystans

  5. Dariusz
    1 czerwca 2015 at 16:20 - odpowiedz

    A odnośnie rozdziału kościoła od państwa. On nie ma być przyjazny ale całkowity i rzeczywisty. Od 25 lat „przyjaźnie” nam rozdzielają kościół od państwa i mamy to co mamy. Jak dla mnie to mogą być „lodowate” stosunki kościoła z państwem. Byle tylko ten rozdział nastąpił.

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      1 czerwca 2015 at 16:53 - odpowiedz

      w Polsce nawet polowa ateistow czuje się katolikami, Petru nie może mówić inaczej, jeśli chce mieć więcej niż 3-4%

      • Dariusz
        1 czerwca 2015 at 17:05 - odpowiedz

        Większe znaczenie dla większości wyborców mają sprawy gospodarcze. Antyklerykalizm nie zaszkodzi , ale już np. popieranie „67” to bardzo. Do tego przydatny jest też charyzmatyczny lider.

        • Piotr Napierała
          Piotr Napierała
          1 czerwca 2015 at 17:11 - odpowiedz

          tylko, że 67 utrzyma się na beton, bo inaczej nie zamknie się budżetów. I tyle. We Francji się udało zmniejszyć do 63 bo Francuz wydaje emeryturę na poludniu kraju, ale nie kazdy ma dwie strefy klimatyczne w swoim kraju hehe

          • Dariusz
            1 czerwca 2015 at 17:48

            Jak ZUS-em kieruje człowiek z opus dei i idą pieniąchy na reprezentacyjne siedziby,wczasy czy baseny to i potem brakuje środków.

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            1 czerwca 2015 at 17:49

            to wszystko jednak kieszonkowe, ważne jest powiększanie PKB

          • Dariusz
            1 czerwca 2015 at 17:59

            Owszem , albo skasować dotacje dla wiadomej instytucji i mamy już parę miliardów na ZUS. Ale to możliwe tylko w normalnym kraju .

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            2 czerwca 2015 at 01:36

            Chyba nie starczy hehe

  6. Dariusz
    1 czerwca 2015 at 17:55 - odpowiedz

    Odnośnie Kukiza i jego listy wyborczej. Facet to klerykał , ale będzie potrzebował kilkuset osób by wystartować w najbliższych wyborach. To będzie jedna wielka łapanka i różne środowiska mogą tam być np. przedstawiciele prawicy świeckiej i heretycy wszelakiej maści. Ten twór po wyborach podzieli się na wiele frakcji , a Kaczor może mieć przez to problemy z ewentualnych stworzeniem rządu.

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      1 czerwca 2015 at 19:50 - odpowiedz

      Myśli pan że on jeszcze nie ma tych ludzi?

      • Dariusz
        1 czerwca 2015 at 20:09 - odpowiedz

        Może nie mieć. Struktur partyjnych brak. Tu kilkuset ludzi potrzeba .To wiele okręgów wyborczych. Będzie musiał rozmawiać z wieloma różnymi środowiskami by zamknąć te listy. Różne środowiska to różni ludzie o wielobarwnych poglądach. Listy wystawi , ale to będzie zbieranina. Przy nich Ruch Palikota to była jednolita grupa.

        • Azazel
          Azazel
          1 czerwca 2015 at 20:13 - odpowiedz

          Ruch Palikota to też była zbieranina z łapanki.

          • Dariusz
            1 czerwca 2015 at 20:41

            Tak , ale przynajmniej wszystkich łączył antyklerykalizm.

          • Azazel
            Azazel
            1 czerwca 2015 at 20:51

            Ale to trochę za mało. Dalej to była zbieranina, zresztą tak ”antyklerykalna” że kilku obecnie siedzi w klerykalnym PSL..

    • Lucyan
      2 czerwca 2015 at 14:35 - odpowiedz

      Kukiz juz sie powoli wycofuje, i obiecuje powrot do muzyki. Wyczuł, ze w razie zwycięstwa i rządow PiSu to on zostanie kozłem ofiarnym i bedzie miał przerąbane. Będzie wrogiem publicznym nr 1.

  7. myślący
    1 czerwca 2015 at 21:28 - odpowiedz

    Dużo mozna gadać, ale każdy kto broni przekrętu OFE jest w moich oczach spalony.
    OFE to nie była żadna liberalna idea, ale w praktyce zwykły najczystszy przekręt, który niczemu nie służył (kupowanie obligacji za pieniądze z ZUS, czyli tylko i wyłącznie nakręcanie spirali długu wewnętrznego). Błędem rządu było trzymanie tego tak długo i nie skasowanie tego w całości.

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      2 czerwca 2015 at 01:29 - odpowiedz

      Dlaczego nie uleczyć ofe zamiast likwidacji?

      • Azazel
        Azazel
        2 czerwca 2015 at 08:23 - odpowiedz

        OFE nie da się uleczyć panie doktorze

        • Jacek Tabisz
          Jacek Tabisz
          2 czerwca 2015 at 09:35 - odpowiedz

          Masz inne zdanie niż Piotr. To nie jest żaden powód do irytacji. Jeśli masz rację, możliwość polemiki z Piotrem sprawia, że możesz ją lepiej wyłożyć. Jeśli nie masz racji, możliwość polemiki z kimś, kto ma inne zdanie, sprawia, że to co masz do przekazania staje się ciekawsze dla czytelnika.

          • Azazel
            Azazel
            2 czerwca 2015 at 10:05

            Ale to nie ja rozpocząłem Jacku ”wzajemne złośliwości” tylko Piotr (mogłeś też przeczytać co pisał pod moim artykułem, wyzywając mnie od ”czerwonych”) Więc postaraj się jacku być bardziej obiektywny.

          • Jacek Tabisz
            Jacek Tabisz
            2 czerwca 2015 at 10:59

            Nie wyzywajcie się. Macie inne poglądy ekonomiczno – polityczne i to wszystko. Zdarza się przecież.

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            2 czerwca 2015 at 11:49

            Dla mnie czerwony to romantyczne słowo na socjaliste. Gdzie tu wyzwisko?

          • Jacek Tabisz
            Jacek Tabisz
            2 czerwca 2015 at 13:14

            Faktem jest, że wiele organizacji socjalistycznych na świecie chętnie używa czerwonego, zatem niektórzy lewicowcy traktują tę barwę jako część tradycji. Co z kolei jest barwą liberalizmu Piotrze? Jest taka? Może błękit albo pomarańcz? 😀

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            2 czerwca 2015 at 14:19

            Żółty przecież każdy to wie

        • Piotr Napierała
          Piotr Napierała
          2 czerwca 2015 at 11:53 - odpowiedz

          Dlaczego nie?

  8. Tomek
    5 czerwca 2015 at 12:10 - odpowiedz

    Dla racjonalisty to pierwsza od 10 lat możliwość oddania głosu z czystym sumieniem. Pamiętajmy, że tę fanatyczkę Gronkowiec PO przyjęła w 2005.

    • Jacek Tabisz
      Jacek Tabisz
      5 czerwca 2015 at 22:14 - odpowiedz

      No tak, ale Duda nie odsunąłby Chazana. On go uczyni ministrem zdrowia. Jest różnica? Jest ogromna.

Zostaw komentarz

Wpisz kod antySPAMowy *