„Arka” wciąż przypomina nam, że żyjemy w epoce uciekinierów, tułaczy i koczowników, którzy przemierzają kontynenty, ogrzewają dusze wspomnieniami duchowego czy etycznego, niebiańskiego czy geograficznego, prawdziwego czy urojonego domu. Jego symbolem w spektaklu jest wielki uskrzydlony statek – wielopoziomowa, ruchoma scena, kolejne wcielenia Arki Noego, która, gdy przymkniemy powieki, może przeobrazić się w łódź Eneasza, Mayflower czy skleconą z gumowych pontonów kubańską tratwę dryfującą ku wybrzeżom Florydy. Dla bohaterów spektaklu, wędrowców, jest na przemian domem, gdzie ożywają wspomnienia, świątynią, gdzie każdy zwraca się do swego Boga, miejscem święta, tańca i radości. Ożywiony obecnością aktorów, lśniący metalowymi żaglami, migotliwie zmieniający swój kształt w świetle reflektorów statek przesuwa się wśród publiczności, by w końcu rozwinąć purpurowe skrzydła i utrwalić na długo obraz niestrudzonych wędrowców ku ziemi obiecanej.
Występują: Adam Borowski, Jacek Chmaj, Halina Chmielarz, Grzegorz Ciemnoczołowski, Krzysztof Fabjański, Marcin Głowiński, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki, Andrzej Majos, Przemysław Mosiężny, Piotr Najrzał, Jacek Nowaczyk, Jakub Staśkowiak, Janusz Stolarski, Ewa Wójciak, Dominik Złotkowski
Scenografia, światło: Jacek Chmaj
Muzyka: Arnold Dąbrowski
Kostiumy: zespół we współpracy z Izabelą Rudzką
Współpraca: Tomasz Jefimowicz
Teatr Ósmego Dnia powstał w 1964 roku, założyli go studenci poznańskiej polonistyki. W latach 70. stał się jednym z najważniejszych zespołów alternatywnych w Polsce, a później również na świecie. Tworzył przedstawienia polityczne, a jego twórcy zaangażowani byli w działalność opozycyjną w PRL-u, w konsekwencji czego w latach 80. znaleźli się na przymusowej emigracji.
Zespół rozwinął własną metodę pracy nad przedstawieniem, której istotą jest technika aktorskiej improwizacji. Poza spektaklami salowymi Teatr przygotowuje widowiska plenerowe, adresowane do wielkiej publiczności i niezmiennie inspirowane tematami społecznymi i politycznymi. Jego twórcy ciągle poszukują nowych form opowiadania o współczesnym świecie – w ostatnich latach coraz częściej sięgają po formę teatru dokumentalnego. Swoje spektakle prezentują na całym świecie.
W Poznaniu, w siedzibie przy ul. Ratajczaka 44, poza prezentacjami przedstawień zespół prowadzi działalność edukacyjną i kulturotwórczą – organizuje spotkania, warsztaty, zaprasza zespoły teatralne z ruchu teatru alternatywnego i udostępnia salę młodym twórcom, którzy nie mają własnych przestrzeni do pokazów pracy.
Więcej informacji: teatrosmegodnia.pl
(z materiałów organizatorów)
To o statku super! Do mnie jako jankesofila motywy mayflowerowe bardzo przemawiają