Religia a wspólnota. Jacek Tabisz

 

Człowiek jest istotą społeczną. Najprawdopodobniej nasza inteligencja rozwijała się również w sposób „makiaweliczny”, poprzez intrygi w grupach zbieracko – łowieckich służące przeżyciu i zapewnieniu sobie większej ilości potomstwa. Różne języki, jakimi się posługujemy, tendencja do tworzenia slangów, dialektów, nowych języków, były najpewniej swego rodzaju „dowodem osobistym” konkretnej grupy Homo sapiens. Jaką rolę w tym wszystkim odgrywały wierzenia i mity? Na ile dziś, w XXI wieku, stanowią one pewnego rodzaju atawizm?

O autorze wpisu:

Studiował historię sztuki. Jest poetą i muzykiem. Odbył dwie wielkie podróże do Indii, gdzie badał kulturę, również pod kątem ateizmu, oraz indyjską muzykę klasyczną. Te badania zaowocowały między innymi wykładami na Uniwersytecie Wrocławskim z historii klasycznej muzyki indyjskiej, a także licznymi publikacjami i wystąpieniami. . Jacek Tabisz współpracował z reżyserem Zbigniewem Rybczyńskim przy tworzeniu scenariusza jego nowego filmu. Od grudnia 2011 roku był prezesem Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów, wybranym na trzecią kadencję w latach 2016 - 2018 Jego liczne teksty dostępne są także na portalach Racjonalista.tv, natemat.pl, liberte.pl, Racjonalista.pl i Hanuman.pl. Organizator i uczestnik wielu festiwali i konferencji na tematy świeckości, kultury i sztuki. W 2014 laureat Kryształowego Świecznika publiczności, nagrody wicemarszałek sejmu, Wandy Nowickiej za działania na rzecz świeckiego państwa. W tym samym roku kandydował z list Europa+ Twój Ruch do parlamentu europejskiego. Na videoblogu na kanale YouTube, wzorem anglosaskim, prowadzi pogadanki na temat ateizmu. Twórcze połączenie nauki ze sztuką, promowanie racjonalnego zachwytu nad światem i istnieniem są głównymi celami jego działalności. Jacek Tabisz jest współtwórcą i redaktorem naczelnym Racjonalista.tv. Adres mailowy: jacek.tabisz@psr.org.pl

5 Odpowiedź na “Religia a wspólnota. Jacek Tabisz”

  1. Do Pana Jacka od dzisiaj nalezy sie zwracac Wysoka Luminescencjo, Fluorescencjo, a przede wszystkim Przenajswietsza Elektromagnetoscencjo!

  2. Mała uwaga:
    Szympansy wygrażające chmurom burzowym to nie jest zachowanie religijne. Jest to co najwyżej zachowanie nieskuteczne.
    Małpy w podobny sposób będą odstraszać lamparta, orła, krokodyla albo inne źródło zagrożenia i nie ma to nic wspólnego z religią, tylko jest strategią obronną.
    .
    Ciekawy w tej obserwacji jest natomiast fakt, że małpy są zdolne powiązać przyczynowo-skutkowo ciemne chmury z ulewą i błyskawicami.

    1. Panie Tomku, wygrażanie przez małpy chmurom, tak jak to robią wobec np. lampartów interpretowane jest przez prymatologów, psychologów i wielu innych jako zachowanie proto-religijne, gdyż wskazuje, ze małpy tak jak ludzie mają skłonność do tzw. dostrzegania podmiotu, tak gdzie go nie ma, ale coś małpie zagraża. Polecam artykuł Stewarta Eliota Guthriego pt. Dlaczego istnieje religia: http://www.humanizm.net.pl/guthrie.html

  3. Ciekawy i wazny temat.
    W dyskusjach o religii czesto podkresla sie ze religia odgrywa powazna role w zyciu zbiorowym wspolwiernych.
    Msze i inne uroczystosci zaspakajaja ludzka potrzebe zycia w stadzie co ma podloze ewolucyjne.
    Ateisci sa na ogol indywidualistami . Z wyjatkiem kilku konferenci ateistow zycie ateisty jest izolowane poniewaz ateisci sa malo popularna mniejszoscia.
    W wielu wypadkach mlody ateista ukrywa swoje przekonania przed rodzina i znajomymi.
    Wydaje mi sie ze trzeba to zmienic i organizowac mozliwosci dla tworzenia ateistycznych wspolnot.
    Uroczystosci ktore unozliwia ateistom poczucie
    czlonkowstwa z innymi .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

jedenaście − 8 =