• sobota, 22 lipca 2017 r.

USA są de facto kulturą starszą niż polska czy rosyjska

Ziuganow, lider rosyjskich komunistów stwierdził kiedyś, że USA w swej arogancji zapominają, że kultura USA ma tylko 200 lat, a rosyjska dwa tysiące. Pomylił się podwójnie. Kultura USA, do ok. 1840-1870 czyli masowego napływu niemieckich, a potem irlandzkich imigrantów, to w zasadzie kultura brytyjska w jej transatlantyckiej wersji. Amerykanie lubią widzieć samych siebie jako fresh start i oddzielać się od Brytyjczyków mentalnie, ale nic nie zmieni faktu, że NIE zaczynali od zera, ale od Cromwella i Shakespeare’a. U Rosjan, pierwszym naprawdę znacznym pisarzem jest o 100 lat młodszy od Shakespeare’a – Tatiszczew… No może jeszcze Awwakum Pietrow z XVII wieku. Kroniki Nestora są młodsze od Beowulfa…

Wielką Brytanię politycznie stworzyli Rzymianie, którzy przymusowo zebrali Brytów do kupy (ok 50 n.e), Rosję politycznie stworzył 900 lat później na wpół legendarny Wiking Ruryk. W cywilizacji CIAGŁOŚĆ jest wszystkim, a Rosja jako kultura nie tylko jest 900 lat młodsza, ale jeszcze przez kilkaset lat była poddana ludowi bez kultury (poza kumysem i namiotem) – Mongołom, co oznacza krok wstecz. Wielcy pisarze rosyjscy ciągle piszą tyko o rosyjskim zacofaniu, lub przekonują sami siebie, ze prymitywizm jest zaletą, bo bardziej „szczery”… Wyjaśnia to prymitywizm Rosjan względem Zachodu. Tak samo nie puszmy się my Polacy np. wobec Paragwaju czy Urugwaju – hiszpańska kultura jest jeszcze starsza od brytyjskiej, nie mówiąc już o polskiej. Rzymianie ok. 500 roku uciekają z Brytanii, ale Brytowie są już ucywilizowani, podobnie jak od stuleci handlujący z Rzymianami Germanie zachodni.

Ok są jeszcze starsze rzeczy jak Egipt czy Indie, ale czy ciągle ich ktoś nie podbijał? Czy nie niszczył wszystkiego? Czy nicość Mongołów i Arabów – przypomnę koczownicy w zasadzie nie mają kultury poza kilkoma folkowymi opowieściami – nie kasuje wszystkiego? Chiny ucywilizowały Mongołów, ale potem za Mao same zaczęły niszczyć własną kulturę. Nie oszukasz CIĄGŁOŚCI. Ona jest dla kultury wszystkim. Możesz przenieść kulturę za oceany, ale nie możesz jej wyzerowywać… Japonia się nieco zwesternizowała, ale przetrwała, nie niszczyła sama siebie jak Chiny. Czy teraz już widać czemu Zachód wespół z Japonią rządzi światem? Dziękuję.

Przy okazji; odkryłem właśnie kolejną obok alexjones, zmianynaziemi, RT i sputniknews, putinowską stronkę dla Polaków. Tu rosyjscy propagandyści o tym, że Rosja jest super, bo ma dużo zasobów i nie lubi gejów. Zaraz obok jest równie stronniczy artykuł o tym jak niby coraz słabsza jest polska armia, KAŻDY tekst ma ruską wersję, tylko Rosjanin mógł założyć taką stronę, przedobrzyli – wydało się 🙂 zawsze pracują cepem i wychodzi co wychodzi.
https://obserwatorpolityczny.pl/?p=20660

Pozdrawiam
PN

Piotr NapierałaPiotr Marek Napierała (ur. 18 maja 1982 roku w Poznaniu) – historyk dziejów nowożytnych, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii. Zajmuje się myślą polityczną Oświecenia i jego przeciwników, życiem codziennym, i polityką w XVIII wieku, kontaktami Zachodu z Chinami i Japonią, oraz problematyką stereotypów narodowych. Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów w latach 2014-2015. Autor książek: "Sir Robert Walpole (1676-1745) – twórca brytyjskiej potęgi", "Hesja-Darmstadt w XVIII stuleciu, Wielcy władcy małego państwa", "Światowa metropolia. Życie codzienne w osiemnastowiecznym Londynie", "Kraj wolności i kraj niewoli – brytyjska i francuska wizja wolności w XVII i XVIII wieku" (praca doktorska), "Simon van Slingelandt – ostatnia szansa Holandii", "Paryż i Wersal czasów Voltaire'a i Casanovy", "Chiny i Japonia a Zachód - historia nieporozumień". Reżyser, scenarzysta i aktor amatorskiego internetowego teatru o tematyce racjonalistyczno-liberalnej Theatrum Illuminatum

Podobne materiały

24 komentarze

  1. PePeSza
    19 sierpnia 2016 at 12:14 - odpowiedz

    Zapomniałeś do zestawienia dodać Xportal.pl. 😉
    W zasadzie ma Pan rację bo podstawa cywilizacyjna jest starsza od wszechrosyjskiej(do której odwołują sie nie tylko Rosjanie ale i Ukraińcy) ale muszę dodać tu małą poprawkę. Kultura amerykańska wywodzi się z angielskiej ale jest bardziej plastyczna bo wpływ na nią miały kolejne pokolenia imigrantów celtyckich(kultura posiadania broni) włoskich(Pizzę amerykanie mają za „amerykańską”) czy niemiecką(Hamburgery i hot-dogi również 100% amerykańskie) itd. teraz coraz większy wpływ na nich będą mieli również Hindusi i Latynosi(z daleka od dawnego obszaru Meksyku) którzy pewnie też coś zostawią.
    Podobnie jest z innymi narodami anglosaskimi jak Kanada(z większymi wpływami francuskimi i ukraińskimi czy generalnie słowiańskimi) czy Australia(gdzie coraz większy wpływ mają również Azjaci).
    Tak więc Ziuganow po części miał rację że sama kultura amerykańska jest młodsza(co wcale nie musi być wadą) ale jej podstawy są starsze od Rosyjskiej.
    Niestety narodom Europejskim brakuje tej kulturowej plastyczności krajów obu ameryk jaką miała choćby I RP(kraj nie był idealny ale daleko mu do obecnych „potomków husarii”).

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      19 sierpnia 2016 at 12:45 - odpowiedz

      nie zgadzam się. Poza tym nie doczytałeś co pisałem, masowa nie-brytyjska imigracja to dopiero 1840-1870. Pod każdym względem kultura Stanów jest dojrzalsza od rosyjskiej

      • PePeSza
        22 sierpnia 2016 at 08:21 - odpowiedz

        Przepraszam że odpisuję dopiero teraz ale staram się unikać kontaktów z internetem przez weekend. 😉
        Chyba zostałem źle zrozumiany bo jak najbardziej podstawa amerykańskiej kultury jest brytyjska jednak że jest ona bardziej plastyczna przez co wchłonęła wiele wzorców spoza kultury anglosaskiej. W zasadzie najlepiej to opisał Janusz.

        • Piotr Napierała
          Piotr Napierała
          22 sierpnia 2016 at 09:18 - odpowiedz

          w XIX wieku na miastach East Coast byly regularne wojenki z Irlandczykami, Niemców też atakowano jeszcze przez 1890. Po prostu rzeczywistość wymusiła, żadnej początkowej plastyczności nie było za bardzo, może poza sileniejszym demokratyzmem, ale kosmopolityzm szwankował jak wszędzie

          • PePeSza
            22 sierpnia 2016 at 12:05

            Oczywiście, tak zwane metling pot ostatecznie ukształtowało się chyba na początku XIX wieku.

          • Piotr Napierała
            Piotr Napierała
            22 sierpnia 2016 at 12:10

            yeah

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      19 sierpnia 2016 at 12:47 - odpowiedz

      w Rosji były zawsze miliony Niemców Bałtyckich i Nadwołżańskich czy to czyni rosyjską kulturę na poły niemiecką? nie. tak samo z USA wsyztskie reguły są brytyjskie

      • PePeSza
        22 sierpnia 2016 at 08:23 - odpowiedz

        na wpoły nie, nie mniej Niemcy zostawili tam pewne ślady w ich kulturze(zresztą podobnie jak u nas), choć większy wpływ miała okupacja mongolska która była matką rosyjskiego samodzierżawia(Rosja pewnie wyglądałaby inaczej gdyby zjednoczyła ją nie Moskwa a Nowogród).

        • Piotr Napierała
          Piotr Napierała
          22 sierpnia 2016 at 09:16 - odpowiedz

          przecież o tym piszę. Czytałeś???

        • Piotr Napierała
          Piotr Napierała
          22 sierpnia 2016 at 09:16 - odpowiedz

          Nowogród tak, bardziej zachodnio-demokratyczny, no cóż…

          • PePeSza
            23 sierpnia 2016 at 08:26

            Najsmutniejsze jest to że Polacy są temu winni. bo nie wsparli ich gdy najechał ich Ivan Srogi, a przypominam że Nowogród wsparł nas pod Grunwaldem.

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      19 sierpnia 2016 at 12:50 - odpowiedz

      tak xportal.pl to dopiero putinówa…. zgadza sie. Skąd ten putin wział tych wsyztskich polskich pożytecznych idotów

      • PePeSza
        22 sierpnia 2016 at 08:25 - odpowiedz

        Moim zdaniem po prostu Putinowi udało się przekonać wielu europejskich nacjonalistów że jest „ostatnią nadzieją białych” przed liberalizmem i islamizacją(mimo że twierdził że prawosławiu bliżej do islamu niż katolicyzmu).

        • Piotr Napierała
          Piotr Napierała
          22 sierpnia 2016 at 09:15 - odpowiedz

          i mimo że ma 20 % muzułmanów w Rosji (w ue tylko 7-8%)…

          • PePeSza
            23 sierpnia 2016 at 08:27

            Ten zgniły zachód do którego rosyjscy decydenci masowo posyłają swoje pociechy gdzie mają się edukować. 🙂

  2. Rafał Gardian
    Rafał Gardian
    19 sierpnia 2016 at 17:29 - odpowiedz

    Rosjanie na tej stronce chełpią się wysokim statusem rodziny u siebie a w rzeczywistości mają większe problemy demograficzne niż Zachod.

  3. Janusz
    Janusz
    20 sierpnia 2016 at 00:50 - odpowiedz

    Porownanie kultur jest utrudnione faktem ze Ameryka jest innym krajem niz kraje Europejskie. USA jest etnicznym eksperymentem ktory ciagle trwa. Eksperyment ma pokazac czy mozna stworzyc narod z mieszaniny prawie wszystkich kultur na swiecie. Poczatkowo dominowali Brytyjczycy,Irlandczycy i Niemcy. Obecnie nastapil potezny naplyw Azjatow zwlasdzcza na zachodzie kraju.
    Obok tego USA nie jest jednolitym monolitem kulturalnym. Na przyklad Kalifornia jest bardzo rozna od
    Luizjany lub Alabamy.Roznica jest nie tylko w jezyku ale tradycji i ogolnego swiatopogladu. Rownizez Nowy York to niemal odrebny kraj.Ta kulturowa niejednolitosc jest zarowno sila jak i slaboscia USA. W przeciwienstwie do Europy w USA jest ciagly przeplyw ludnosci .Bardzo niewiele ludzi mieszka w tym samym miejscu cale zycie.
    Na zakonczenie dwa obrazki emigracji.
    Mieszkalem i pracowalem dwa lata w Norwegii. Kolo mnie mieszkala rodzina niemiecka.Razu pewnego spotkalem tego dasiada i zapytalem kiedy przyjechal z Niemiec. Uprzejma odpowiedz byla ze rodzina emigrowala w 17 wieku .Byli Niemcami mieszkajacymi na stale w Norwegii.
    Kilka lat pozniej przyjechalem z rodzina do USA .Sasiedzi zaprosili nas na Thanksgiving. Podczas obiadu gospodarz powiedzial : roznica miedzy nami a Twoja rodzina jest taka ze moja rodzina przyjechala okretem a wy samolotem. Po za ta roznica uwazal nas za Amerykanow po kilku tygodniach pobytu w Seattle.
    W Europie nie ma pojecia Niemiecki oorweg albo Ukrainski Polak.W USA jestem Polish American.

  4. Jacek Tabisz
    Jacek Tabisz
    20 sierpnia 2016 at 10:28 - odpowiedz

    Ciekawe przemyślenia Piotrze. Widzę, że Twoje „kultura” jest mocniejsze niż u niektórych „cywilizacja”.

    • Piotr Napierała
      Piotr Napierała
      20 sierpnia 2016 at 16:51 - odpowiedz

      Tak ja stosuje terminologię niemiecką gdzie cywilizacja to materialna część kultury

Zostaw komentarz

Wpisz kod antySPAMowy *